「イオンモール岡山」との連携 や 回遊性の施策は?
今のところ、「恐れていた市中心部の深刻な渋滞は現時点では避けられている」
TVニュースによれば、
周辺の「岡山駅前商店街」や「表町商店街」の客足は、1割から2割ほど減少しているという。
ある「岡山駅前商店街」の店主は、飲食業を営んでいるが、新しく、ある野菜や魚介類の卸業を始めた。
「イオンモール岡山」と「岡山駅前商店街や奉還町商店街」は、連携をしているが、今のところ、「回遊性」の効果はない。客足の減少だけでなく、新規の客の減少、売上げも1割から2割ほど減少している。
という。
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Okayama Station south underpass pedestrian holiday 90 times = ion Mall Okayama =
Okayama was published on the 24th, Aeon Mall Okayama (city, Kita-ku, Shimoishii) preliminary figures of two points in the car and human traffic investigation of peripheral that was carried out after the opening of. Same mall and JR Okayama Station south underpass connecting Okayama Station pedestrian is compared with the previous same mall opened, about 90-fold in the holiday, was increased to about 40 times on weekdays. Car of city hall muscle holiday 1-1 times, was a weekday 1, 3 times.
Because survey to grasp the congestion situation after the mall opened, the city and the Ministry of Land, Infrastructure and Transport Okayama national highway office was carried out city hall muscle and prefectural street such as nine locations in 18 (weekdays) and 21 days (holiday).
Same underpass pedestrian (9:00 to 18:00) to 553 people holiday in the investigation of the March, but was weekday 534 people, about 40 009 thousand people after opening a holiday, and about 20 002 thousand people on weekdays I was greatly extended.
June-July of 22,754 units a holiday in the survey, weekdays 22 621 units was the City Hall muscle car (7:00 to 19:00) This time, about 20 005 thousand units holiday, was about 30,000 on weekdays was.
At a press conference of Masao Mayor Omori the 24th "severe congestion of the city center was afraid have been avoided at this time" is defined as a person to visit by using public transport, such as railway as a factor is the large I showed the recognition. However, it was in consideration of the New Year of turnout call that "I want to continue to use the public transportation."
City such as advancing an aggregate of definite value, including the other seven locations. Next year I conducted a similar survey in January.
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岡山駅南地下道歩行者 休日90倍 =イオンモール岡山=
岡山市は24日、イオンモール岡山(同市北区下石井)の開業後に実施した周辺の車や人の通行量調査で2地点の速報値を公表した。同モールとJR岡山駅を結ぶ岡山駅南地下道の歩行者は同モール開業前と比べ、休日で約90倍、平日で約40倍に増えた。市役所筋の自動車は休日1・1倍、平日1・3倍だった。
調査は同モール開業後の混雑状況を把握するため、市と国土交通省岡山国道事務所が市役所筋や県庁通りなど9カ所で18日(平日)と21日(休日)に実施した。
同地下道の歩行者(午前9時~午後6時)は3月の調査で休日553人、平日534人だったが、開業後は休日約4万9千人、平日約2万2千人と大幅に伸びた。
6~7月の調査で休日2万2754台、平日2万2621台だった市役所筋の自動車(午前7時~午後7時)は今回、休日約2万5千台、平日約3万台だった。
大森雅夫市長は24日の記者会見で「恐れていた市中心部の深刻な渋滞は現時点では避けられている」とし、要因として鉄道などの公共交通機関を利用して来店する人が多いとの認識を示した。ただ、年末年始の人出を考慮し「引き続き公共交通を利用してほしい」と呼び掛けた。
市などは他の7カ所を含めて確定値の集計を進める。来年1月にも同様の調査を実施する。
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<岡山駅南地下道>イオンモール開業後、休日の歩行者90倍に 平日40倍 /岡山
イオンモール岡山(北区下石井1)の開業に伴い、岡山市と岡山国道事務所が周辺交通量を調査したところ、岡山駅とイオンをつなぐ駅南地下道を利用する歩行者が、休日で開業前の約90倍、平日は約40倍に急増したことが分かった。同市などが24日、速報値を公表した。市役所筋を通る自動車は微増だった。
市などは今月18日と21日、駅南地下道や幸町交差点などで調査した。駅南地下道での9時間の歩行者通行量は、開業後の休日が4万9000人で、開業前(3月16日、553人)の約90倍。平日でも2万2000人で開業前(3月17日、534人)の約40倍となった。公共交通機関を使う来店者が多いためとみられる。
一方、幸町交差点の12時間の自動車交通量は、開業後の平日が3万台で、開業前(7月1日、2万2621台)の約1・3倍。休日は2万5000台で、開業前(6月29日、2万2754台)の約1・1倍だった。交通規制の強化や臨時駐車場の利用を促すことで、交通量を微増にとどめているという。
大森雅夫市長は「深刻な渋滞を回避できて安心したが、年末年始などで混み合うことも予想される。引き続き市民のご協力をお願いしたい」と話した。
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岡山県の観光 “独り負け”立て直さねば
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Okayama Prefecture tourism "alone defeated" I must rebuilt
Okayama prefecture of tourists downward trend continued, are losing bidding in neighboring prefectures which has increased -. Bank of Japan Okayama branch has been pointed out in the report of tourism trends. Downturn to Okayama tourism situation it's crisp and emerged dressed.
According to the report, the number of tourists and total tourism consumption amount of Okayama Prefecture is situated on a downward trend as a whole although since peaked in the late 1990s, there is a temporary increase or decrease, tourism industry is sluggish. On the other hand in Hiroshima, in neighboring prefectures such as Kagawa Prefecture has increased the number of tourists is, it can be said to be in the Okayama "alone losing" state.
Okayama, average number of tourists of 1 tourist point that indicates the ability to attract customers is the lowest in the neighboring prefectures, has been overshadowed also satisfaction of tourists. Furthermore brand power of the province, outside the prefecture resident, has remained in the country subordinate to evaluate both of residents.
Hiroshima Prefecture "dear! Hiroshima Prefecture", Kagawa Prefecture "Udon Prefecture," such as aggressive tourism PR strategy, such as large-Sengu and Iwami silver mine World Heritage Site of Izumo Taisha in Shimane Prefecture, in the national transmission of neighboring prefectures buried was also I thought.
Also it's certainly Okayama Prefecture tourism industry is the vulnerable (vulnerable). In the calculations, the total amount of value that was born by tourism is a 275.3 billion yen, it's 3.8 percent of the gross prefectural production. Weight of the tourism industry is small compared to the national (5%). Per capita of tourism revenue amount and \ 45,134, it is 39 in the estimates can be 42 prefectures.
Minute specific gravity of tourism is small, room for growth mean also said that the large, report is seeking an aggressive tourism promotion aimed at economic growth. Rebuilding of the tourism strategy it would be necessary.
According to the Bank of Japan Okayama branch, foreign tourists visiting Japan from abroad surged, in Tokyo and Osaka for consumer confidence is extremely strong have contributed significantly to the push-up of personal consumption. And poised in Okayama, you want to accept the economic effect. For foreign tourists to explore the tourist attractions in the wide area, that a is Okayama's advantageous strategic point of West transportation network.
Uptake is also important for seniors in the aging population. Is referred to as a "natural richness", "history and culture", "hot spring facilities" is important, Okayama also conditions are met. In fact, Yamashiro popular Bicchu Matsuyama Castle (Takahashi), NHK Taiga Drama is Takamatsu Castle (Okayama), such as the rapid increase of tourists of related history and culture that affected, became many sightseeing bus.
However, are in the new attention has been tourist destination not well-equipped and souvenir shops, is pointed out that it does not necessarily take full effect. Collaboration between development and the prefecture tourist destination of acceptance poised to capture the needs are required.
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岡山県の観光 “独り負け”立て直さねば
岡山県内の観光客数は減少傾向が続き、増加している近隣県に競り負けている―。日銀岡山支店が観光動向のリポートで指摘した。低迷する岡山観光の状況がくっきりと浮かび上がった格好だ。
リポートによると、岡山県内の観光客数や総観光消費額は1990年代後半にピークを迎えて以降、一時的な増減はあるものの全体として減少傾向にあり、観光産業は伸び悩んでいる。一方で広島、香川県など近隣県では観光客数が増えており、岡山の“独り負け”状態にあるといえる。
岡山は、集客力を示す1観光地点の平均観光客数が近隣県の中で最低であり、観光客の満足度も見劣りしている。さらに県のブランド力は、県外居住者、県民の評価ともに全国下位にとどまっている。
広島県の「おしい!広島県」、香川県の「うどん県」といった積極的な観光PR戦略、島根県の出雲大社の大遷宮や石見銀山の世界遺産登録など、近隣県の全国発信の中で埋没したとも考えられる。
岡山県の観光産業が脆弱(ぜいじゃく)なのも確かだ。試算では、観光によって生まれた価値の総額は2753億円であり、県内総生産の3・8%だ。全国(5%)に比べて観光産業のウエートが小さい。人口1人当たりの観光収入額は4万5134円と、推計可能な42都道府県の中で39位である。
観光の比重が小さい分、成長の余地は大きいともいえるわけで、リポートは経済成長を目指した積極的な観光振興を求めている。観光戦略の立て直しが必要だろう。
日銀岡山支店によると、海外から日本を訪れる外国人観光客は急増し、消費意欲が極めて旺盛なために東京や大阪では個人消費の押し上げにかなり貢献している。岡山でも態勢を整え、経済効果を受け止めたい。外国人観光客は広域に観光地を巡るため、西日本の交通網の要衝である岡山は有利だという。
高齢化が進む中でシニア層の取り込みも重要だ。「自然の豊かさ」「歴史・文化」「温泉施設」が重視されるといい、岡山も条件がそろう。実際、山城人気で備中松山城(高梁市)、NHK大河ドラマが影響した高松城跡(岡山市)といった歴史・文化関連の観光客が急増し、観光バスなども多くなった。
ただ、新たに注目された観光地では土産物店などが整っておらず、必ずしも効果を生かせていないことが指摘されている。ニーズをとらえた受け入れ態勢の整備や県内観光地間の連携が求められる。
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